dinsdag 15 september 2015

Scholieren presteren door Muiswerk, niet door de computer


"Het gebruik van computers en andere technologische hulpmiddelen bij scholen leidt niet tot betere prestaties van scholieren." Dat blijkt uit een internationale studie van de denktank OECD. Maar laat u niet van de wijs brengen: ict kan wel degelijk werken. Onafhankelijk onderzoek toont bijvoorbeeld keer op keer aan dat werken met de slimme, interactieve Muiswerkmodules voor taal en rekenen, resultaat oplevert en kosteneffectief is. 

Dit zijn die onderzoeken: 'Rekenvaardigheden verbeteren met adaptief ict-programma', 'Muiswerk, taal en rekenen op zijn best' en 'Taaltuin Twente'.

De conclusie uit het onderzoek van de OECD luidt: alleen computers inzetten is geen garantie voor succes. Is dat geen open deur? Het Vier-in-balansmodel van Kennisnet laat goed zien dat er meer komt kijken bij het inzetten van ict dan alleen de aanschaf van computers. Wij zien van dichtbij dat de ene school er wel in slaagt ict te laten werken voor hun onderwijs en de andere school niet. Dat hangt onder andere af van de manier waarop scholen ict inzetten en in hoeverre de docenten betrokken zijn.

Het artikel van de BBC over het onderzoek vindt u hier. Wij sluiten ons aan bij Toine Maes, algemeen directeur van Kennisnet. U leest zijn reactie op het onderzoek hier. Laat u niet afschrikken: als je ict goed toepast, werkt het wél!

Geen opmerkingen: