maandag 26 oktober 2015

Wetenschappelijk onderzoek toont aan: Muiswerk werkt

Het symposium over het gebruik van digitale oefenprogramma’s voor taal en rekenen in het vo op 14 oktober op het Dendron College in Horst was een groot succes. Ook de Muiswerkprogramma's kwamen uitgebreid aan bod.

Ongeveer 35 deelnemers genoten van de interactie tussen onderzoekers en praktijk onder leiding van dagvoorzitter Joris Ghysels. Eerst presenteerden onderzoekers Carla Haelermans, Jordi Vermeulen en Inge Molenaar hun onderzoek over Muiswerk, Got it?! en Schooltas en Pulse On. Daarna bespraken vertegenwoordigers van de deelnemende scholen en van Muiswerk Educatief de praktische toepasbaarheid van het onderzoek op hun scholen of in hun organisatie. Het publiek was enthousiast over de middag en is na de afsluitende borrel geïnspireerd huiswaarts gegaan.

Het NRO-onderzoek 'Het effect van digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid op taal- en rekenprestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs' behandelt onder andere de volgende vragen:

Wat is het effect van digitaal adaptief oefenen met Muiswerk op taal- en rekenprestaties van leerlingen in de onderbouw van het vo?
Wat is het effect van de ouder-app Muismeter op het oefengedrag van deze leerlingen?
Zijn deze effecten voor leerlingen van alle leerjaren en onderwijstypen hetzelfde?
De belangrijkste conclusie is dat adaptief digitaal oefenen voor taal en rekenen werkt. Dit komt niet zozeer door het digitale aspect van de programma's; het wordt vooral veroorzaakt door het adaptieve en individuele karakter van Muiswerk. De samenvatting van het onderzoeksrapport vindt u hier.



Geen opmerkingen: