zondag 22 november 2015

Column: Philips gaat voor digitaal

In dit digitale tijdperk staan we er niet meer bij stil: digitaal is ooit klein begonnen. Een digitaal plaatje maken, zelfs een bitmap, was toen een enorme klus.


Ik heb dat begin meegemaakt, ik geef het toe. Ik werkte in die tijd, ruim dertig jaar geleden, nog even bij Philips (Telecommunicatie Industrie) in Hilversum voordat Philips een joint venture begon met AT&T, toen het grootste bedrijf ter wereld met bijna een miljoen medewerkers. Kor en ik mochten mee als loopjongens voor een team van 25 experts en afdelingshoofden dat de samenwerking moest uitwerken. Na een half jaar in het hol van de leeuw (Bell Labs Chicago) te hebben doorgebracht, kwamen wij terug met een uitgewerkte samenwerking.

We kwamen ook terug met twee ongelofelijk moderne Xerox laserprinters (X9700). Een A4 printen kostte één seconde en ieder soort formulier kon gelijk meegeprint worden. Zo kon letterlijk het hele bedrijf alle printjes op die twee superprinters maken.

Het AT&T logo kregen we erbij in digitale vorm. Onze joint venture had echter twee logo's op alle formulieren en het Philips logo... bestond nog niet in digitale vorm. Ook niet bij Philips. Ronald en ik waren verantwoordelijk voor de IBM mainframe en deze printers. Wij zochten de hulp van Matthijs, de Unix goeroe pur sang, en hij hielp ons om het Philips logo te digitaliseren. Een afgedrukte versie zo ver mogelijk uitvergroten op een kopieermachine en dan op millimeterpapier afdrukken. En dan maar tellen zoals je dat doet met een borduurpatroon. Omzetten in hexadecimale codes en... daar heb je een digitaal Philips logo. Een paar weken later konden wij honderden formulieren op onze X9700 laden inclusief beide joint venture logo's. Onze bazen waren opgetogen!

Trots meldden wij dit wapenfeit ook bij onze contactpersonen bij Philips Eindhoven. Zij hadden net ook Xerox Laserprinters besteld en nog geen digitaal Philips logo. Zij wilden daarom graag ons 'bestandje' hebben. Tegenwoordig zouden ze het twee tellen later gehad kunnen hebben - pling - echter in die tijd bestond externe e-mail nog niet, ook was het internet nog niet open en vrij. Wij maakten een tapeje, want diskettes en usb-sticks bestonden nog niet, en wachtten af.

Een dag later belde de portier in Hilversum ons: "Iemand van Philips Eindhoven aan de poort!"

Theo Schijf is hoofd ontwikkeling en algemeen directeur van Muiswerk Educatief. Hij schrijft over zijn belevenissen en ervaringen en geeft zijn visie over zaken met betrekking tot onderwijs en ict.

1 opmerking:

Tanja van Nes zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.