maandag 24 april 2017

Column: I see you

In de Volkskrant las ik over het experiment met het automatische last mile busje in Appelscha. Pas met vijf begeleiders op de route werd het veilig en werkbaar. De busjes zijn inmiddels weer terug naar huis, naar Toulouse. Veel van geleerd, lees ik. Onder andere dat de interactie met andere weggebruikers tekortschiet. Fiets en auto's hebben geen idee wat dat koekblik denkt en gaat doen. Je kunt aan de vorm van het koekblik geeneens zien welke kant het op gaat rijden straks. Het busje ziet heel veel via de tientallen sensoren... de omgeving heeft geen idee of het hen ook ziet en hoe.

Tesla's hebben straks hetzelfde probleem. De Nvidia AI processor ziet met 8 camera's, 12 sensoren en 1 radar meer dan een menselijke bestuurder ooit kon zien. Echter... heeft de omgeving daar ook iets aan? Normaal zie je aan het hoofd van de bestuurder of zelfs aan zijn ogen of soms aan zijn gedrag, dat jij gezien bent. Ook dat hoort bij verkeersbetrokkenheid.

De oplossing is niet moeilijk. Cozmo doet het. Cars doen het in de film Cars? Auto's die op de automatische piloot rijden zullen grote ogen moeten krijgen. De ogen verschijnen op de voorruit als de automaat in werking treedt. Ze communiceren met de overige weggebruikers. Van binnen zie je ze amper. De eerste boodschap is: de AutoPilot is actief. De ogen kunnen vervolgens een veelheid aan verschillende signalen geven.

Ze kijken even de fietser vriendelijk aan die naast de auto voor het stoplicht staat te wachten. Ik heb je gezien, ik moet rechtsaf, kijk maar naar mijn richtingaanwijzer, maar ik zal je niet voor je sokken rijden als jij rechtdoor moet.

Ze kijken ook de auto aan de overzijde, die linksaf wil, dezelfde straat in, aan, iets strenger, kleinere pupillen, om te zeggen: Ik zie je. Ik heb voorrang. Ik neem aan dat jij dat ook weet. Trek dus niet te snel op. Als die auto aan de andere kant ook automatisch rijdt dan zullen zijn ogen ietwat nederig terugkijken om aan te geven dat hij het eens is met de boodschap. Verschillende weggebruikers worden gerust om de beurt even aangekeken. Een persoonlijke behandeling voor al je medeweggebruikers.

De ogen van Tesla kijken relaxt als de AutoPilot lekker rijdt op de snelweg op de gewenste snelheid. Wil de AutoPilot eigenlijk gaan inhalen dan laten de ogen dat al zien voordat de richtingaanwijzer wordt aangezet. De ogen kijken alvast naar de baan waar hij naartoe wil. Als alle sensoren aangeven dat het kan dan gaat de richtaanwijzer aan en begint het inhalen.

De voetganger bij de oversteekplaats wordt door grote ogen kort aangekeken terwijl de Tesla afremt. Geen twijfel mogelijk. Deze auto heeft mij gezien en gaat keurig stoppen. Oma hoeft haar bril niet mee te nemen.

Een Tesla leest al moeiteloos verkeerslichten en borden af en interpreteert de betekenis ervan. Het is maar een kleine extra om Tesla ook te leren gezichten af te lezen van medeweggebruikers. Hij zal straks zien dat de ander hem gezien heeft, of juist nog niet en daar dan weer rekening mee houden.

Met grote ogen op de voorruit zal het overige verkeer al snel liever naar de AutoPilot kijken als naar de menselijke bestuurder. Automatische auto's zullen dan niet alleen veilig zijn maar ook veiliger aanvoelen zowel voor de inzittenden als voor medeweggebruikers. Een voorwaarde voor succes en acceptatie.

Theo Schijf is hoofd ontwikkeling en algemeen directeur van Muiswerk Educatief. Hij schrijft over zijn belevenissen en ervaringen en geeft zijn visie over zaken met betrekking tot onderwijs en ict.

Geen opmerkingen: