dinsdag 3 april 2018

Column: Volgen en oefenen... in hetzelfde systeem

Steeds meer scholen willen niet alleen volgen om de inspectie tevreden te stellen. Ze willen volgen om er zelf iets aan te hebben. Dat kan met het Muiswerk Online platform, zo laat wetenschappelijk onderzoek zien. 

Een of tweemaal per jaar worden de Testsuites Nederlands en Rekenen/wiskunde afgenomen. Tussendoor wordt er het hele jaar geoefend in de oefenomgeving en het resultaat is daar.

Plaatje
Individuele groeigrafiek, na een jaartje minder, nu weer beter dan de klas.

De groei wordt niet alleen per leerling en per klas in beeld gebracht. Desgewenst kunnen directie en inspectie ook bekijken hoe over jaren heen, hele opleidingen presteren. Is de instroom beter geworden of juiste iets slechter? Alles af te lezen uit de groeigrafieken.

Plaatje
Instroom van 2015 was iets minder. Dat is inmiddels hersteld.

Om die groei te bewerkstelligen gaat het natuurlijk om het leerproces tussen de afnames in. De testresultaten passen het standaard leerplan aan met één druk op de knop. Zo heeft iedere leerling een volledig gepersonaliseerd leerplan. Iedereen werkt het hele jaar door (20-40 uur per vak) aan de vaardigheden waaraan echt gewerkt moet worden.

Ingrijpen op het leerplan kan ook. Sterke leerlingen moeten misschien wat extra uitdaging krijgen, bijvoorbeeld door hun leerplan naar een hoger leerjaar te brengen.

Aan je taal- en rekenvaardigheden werken is voor het grootse deel geen klassikaal gebeuren meer maar wel geïntegreerd met wat je verder doet in de klas, want taal en rekenen gebeurt niet alleen op de computer. Wil je af en toe toch klassikaal oefenen met Muiswerk, dan zet je specifieke oefeningen klaar in een tijdelijke takenmap.

Zo goed kan onderwijs zijn!

PS. Wetenschappelijk onderzoek toont het aan.

Theo Schijf is hoofd ontwikkeling en algemeen directeur van Muiswerk Educatief. Hij schrijft over zijn belevenissen en ervaringen en geeft zijn visie over zaken met betrekking tot onderwijs en ict.

Geen opmerkingen: